Historia

Coca-Cola została wynaleziona przez J. S. Pembertona, farmaceutę z Atlanty, w 1886 roku. Był to jego drugi napój na bazie liści koki i orzechów koli(pierwszy nosił nazwę Pemberton’s French Wine Coca). Początkowo sprzedaż Coca-Coli nie była rentowna, jednak po przejęciu jej przez Asę Candlera (który w 1893 roku zarejestrował oficjalnie markę) i jego sprawnym zabiegom marketingowym napój stał się hitem, a zyski ze sprzedaży osiągnęły 50 mln dol. w 1912 roku. Po śmierci Candlera w 1919 firma przeszła w ręce bankiera, Ernesta Woodruffa, a później w ręce jego syna Roberta Woodruffa, który kierował spółką do śmierci w 1985 roku.


Pierwszy kupon na darmową Coca-Colę

Pierwszy plakat reklamujący Coca-Colę



















W 1906 roku rozpoczęła się ekspansja firmy poza USA. Coca-Cola trafiła na Kubę i do Panamy.
Coca-Cola pojawiła się w butelkach w 1894 roku za sprawą dwóch przedsiębiorców, którzy otrzymali od Asy Candlera prawa do rozlewania napoju za cenę symbolicznego jednego dolara. W 1955 roku Coca-Cola pojawiła się także w puszkach.
Napój trafił nawet do Chińskiej Republiki Ludowej, gdzie w 1978 roku władze zezwoliły na jego sprzedaż.


W 1985 roku firma próbowała zmienić formułę napoju. Po wielu przygotowaniach wprowadzono ją na rynek, jednak na skutek protestów przywrócono poprzednią recepturę Coca-Coli i sprzedawano równocześnie z nową pod nazwą "Coca-Cola Classic". Ostatecznie nowa formuła napoju nie przyjęła się i została wycofana przez koncern.









W 2009 roku wprowadzono automat Coca-Cola Freestyle  automatyczny dystrybutor napojów, wprowadzony przez The Coca-Cola Company w 2009 roku. Urządzenie posiada ekran dotykowy i umożliwia klientom wybór spośród ponad 100 wariantów smakowych napojów z portfolio producenta, w tym i takich których nie ma obecnie drogą tradycyjnej dystrybucji, np. Coca-Cola Cherry Vanilla. W początkowej fazie wdrażania maszyny, pojawiła się ona w Stanach Zjednoczonych. Na początku 2012 roku pojawiła się także w Kanadzie, a pod koniec czerwca tego roku w Wielkiej Brytanii.